Lintujen tarkkailu on suosittu harrastus

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 24.03.2021

Lintuja voi harrastaa monella tavalla. Talvella lintuja voi syöttää. Keväällä niille voi laittaa pönttöjä pesintää varten.

Lintuja voi tarkkailla kaikkina vuodenaikoina. Jos haluat opetella tunnistamaan lintuja, kannattaa lintujen tarkkailu aloittaa talvella.

Talvella lintujen tarkkailu on helpompaa, kun niitä on vähemmän kuin keväällä ja kesällä.

Tarkkailun voi aloittaa hieman kookkaammista linnuista. Sinisorsa, varis, harakka ja fasaani viihtyvät asutusten lähellä puistoissa ja pihoilla.

Mustarastaskoiraan tunnistaa keltaisesta nokasta ja mustasta höyhenpuvusta (vasemmalla).
Räkättirastas viihtyy metsissä ja pihoilla (oikealla).

Bongaamalla kerätään tietoja

Lintujen bongausta voisi sanoa keräilyharrastukseksi. Siinä kerätään itselle tietoa linnuista, joita on nähnyt.

Lintubongarit myös kertovat omista havainnoistaan muille harrastajille, jotka sitten menevät katsomaan eli bongaamaan lintuja.

Lintujen tarkkailussa tarvitaan muistiinpanovälineet. Lisäksi kiikarit ovat hyvä apuväline. Lintukirjoista löytyy myös paljon hyödyllistä tietoa.

Sinisorsat viihtyvät vedessä.
Sinisorsia on koko Suomen alueella.

Lintuja voi tarkkailla omalla pihalla

Monet suomalaiset harrastavat lintujen tarkkailua. Joka vuosi tammikuussa järjestetään kaikille linnuista kiinnostuneille pihabongaus, jossa lintuja voi tarkkailla omalla pihalla tai jossain muussa paikassa.

Jos olet kiinnostunut linnuista, voit liittyä lintuharrastajien yhdistykseen. Niitä on useita eri paikkakunnilla.

Lisätietoa lintuharrastuksesta ja pihabongauksesta löydät sivulta www.birdlife.fi.

Fasaani vierailee usein pihoilla ja puutarhoissa. Kuvassa on fasaanikukko (vasemmalla).
Sinitiainen rakentaa pesän puun koloon tai linnunpönttöön (oikealla).

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste