Tieliikenteen lain tarkoituksena on parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Uudet säännöt koskevat esimerkiksi autoilijoita ja jalankulkijoita.
Pidä turvaväli
Liikenteessä on tärkeää pitää turvaväli eli pysyä tarpeeksi kaukana muista autoista. Myös nopeus täytyy pitää sellaisena, että auton pystyy pysäyttämään turvallisesti, jos tilanne vaatii.
Noudata nopeusrajoituksia
Liikenteessä täytyy noudattaa nopeusrajoituksia. Jos rajoituksia ei noudata, voi joutua maksamaan liikennevirhemaksun. Jos nopeusrajoituksia rikkoo kolme kertaa vuoden aikana, joutuu väliaikaiseen ajokieltoon.
Pysähdy suojatien eteen, jos näkyvyys on huono
Jos suojatien edessä on muita kulkuneuvoja, autoilijan täytyy hidastaa tai pysähtyä suojatien eteen.
Suojatien yli voi ajaa vain silloin, kun on varma, ettei jalankulkija tai pyöräilijä ole menossa suojatielle samaan aikaan.
Ilmoita pysäköintiajan alkaminen
Pysäköintiajan alkamisen voi ilmoittaa nyt vapaasti. Voit esimerkiksi kirjoittaa paperille, mihin aikaan olet pysäköinyt autosi. Aika pitää kuitenkin olla selvästi näkyvillä.
Muista ennakoida
Ennakointivelvollisuus tarkoittaa sitä, että toisten ihmisten toimintaa pitää arvioida ennalta. Omaa toimintaa täytyy muuttaa esimerkiksi silloin, jos näkee, että toinen tekee virheitä liikenteessä. Näin voidaan estää vahingot ja vaaratilanteet.
Uudet liikennemerkit
Kokonaan uusia liikennemerkkejä otettiin käyttöön noin 50. Lisäksi joitakin vanhoja liikennemerkkejä muutettiin selkeämmiksi.
Lähteet Yle ja Väylävirasto
Uusia liikennemerkkejä ovat esimerkiksi:

Tiellä ei saa kävellä eikä ajaa polkupyörällä tai mopolla.

Merkki varoittaa paikasta, jossa on usein jalankulkijoita.

Tiellä saa ajaa vain
siihen suuntaan,
johon nuoli osoittaa.

Merkki kertoo,
että ajoneuvolla ajavan henkilön täytyy väistää pyöräilijää, joka ylittää tietä.

Jatkuvalle ajokaistalle siirrytään vuorotellen kummaltakin kaistalta. Tätä kutsutaan vetoketjuperiaatteeksi.

Merkin nopeutta ei saa alittaa, ellei tilanne vaadi sitä. Esimerkiksi kuvassa näkyvä merkki määrää, että tiellä ei saa ajaa alle 50 km/h.
Rajoituksen päättymisestä kertoo merkki, jonka poikki kulkee punainen viiva.

Merkki kertoo,
millä kehätiellä autoilija on.
Kehätie on päätie,
joka kulkee kaupungin
ympärillä.

Merkki osoittaa parhaan reitin kaupungin keskustaan.