Letut ja helppo hillo

Teksti: Finlands svenska Marthaförbund
Kuva: Finlands svenska Marthaförbund
Uutinen julkaistu: 27.07.2023

Perinteiset letut marjojen kanssa on makea jälkiruoka tai välipala. Hillon reseptiä voi käyttää marja-aikaan myös pelkän hillon valmistamiseen.

Letut (10 isoa tai monta pientä)

Tarvitset:

– 4 desilitraa vehnäjauhoja

– 1 teelusikallinen suolaa

– 3 kananmunaa

– 8 desilitraa maitoa

– 2 ruokalusikallista voita

– voita paistamiseen

– tarjoiluun marjoja tai hilloa ja kermaa

 

Tee näin:

  • Sekoita jauhot ja suola kulhossa. Vatkaa munat ja maito.
  • Sekoita maitoseos jauhojen joukkoon vähän kerrallaan.
    Vatkaa kunnes taikina on tasaista.
    Anna taikinan seistä ja turvota 30 minuuttia.
  • Sulata voi ja sekoita se taikinaan juuri ennen paistamista.
  • Paista letut voissa paistinpannulla tai lettupannulla.
  • Vatkaa kerma vaahdoksi.
    Tarjoile lettujen kanssa kermavaahtoa ja
    hilloa tai tuoreita marjoja, kuten vadelmia tai mustikoita.

 

Helppo hillo:

Tarvitset:

– 3 desilitraa marjoja (esim. mustikoita tai vadelmia. Voit myös sekoittaa erilaisia ​​marjoja)

– 1 desilitra hillosokeria

 

Tee näin:

  • Laita marjat kattilaan. Kuumenna marjoja varovasti ja sekoita jatkuvasti.
    Kun kattilasta tulee höyryä, ripottele päälle sokeri.
  • Anna sitten marjojen ja sokerin kiehua noin 10 minuuttia. Sekoita silloin tällöin.
  • Kaada hillo puhtaaseen lasipurkkiin.
    Hillon voi syödä heti, mutta hillo säilyy jääkaapissa monta viikkoa.
    Muista aina ottaa hilloa puhtaalla lusikalla, muuten hillo voi alkaa homehtua.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)