Letut (10 isoa tai monta pientä)
Tarvitset:
– 4 desilitraa vehnäjauhoja
– 1 teelusikallinen suolaa
– 3 kananmunaa
– 8 desilitraa maitoa
– 2 ruokalusikallista voita
– voita paistamiseen
– tarjoiluun marjoja tai hilloa ja kermaa
Tee näin:
- Sekoita jauhot ja suola kulhossa. Vatkaa munat ja maito.
- Sekoita maitoseos jauhojen joukkoon vähän kerrallaan.
Vatkaa kunnes taikina on tasaista.
Anna taikinan seistä ja turvota 30 minuuttia. - Sulata voi ja sekoita se taikinaan juuri ennen paistamista.
- Paista letut voissa paistinpannulla tai lettupannulla.
- Vatkaa kerma vaahdoksi.
Tarjoile lettujen kanssa kermavaahtoa ja
hilloa tai tuoreita marjoja, kuten vadelmia tai mustikoita.
Helppo hillo:
Tarvitset:
– 3 desilitraa marjoja (esim. mustikoita tai vadelmia. Voit myös sekoittaa erilaisia marjoja)
– 1 desilitra hillosokeria
Tee näin:
- Laita marjat kattilaan. Kuumenna marjoja varovasti ja sekoita jatkuvasti.
Kun kattilasta tulee höyryä, ripottele päälle sokeri. - Anna sitten marjojen ja sokerin kiehua noin 10 minuuttia. Sekoita silloin tällöin.
- Kaada hillo puhtaaseen lasipurkkiin.
Hillon voi syödä heti, mutta hillo säilyy jääkaapissa monta viikkoa.
Muista aina ottaa hilloa puhtaalla lusikalla, muuten hillo voi alkaa homehtua.
