Laulujuhlat on Viron tärkein tapahtuma

Teksti: Pertti Rajala
Kuva: Pertti Rajala
Uutinen julkaistu: 12.08.2014

Tallinnassa järjestetään viiden vuoden välein kesäisin suuret laulujuhlat. Selkosanomien toimittaja osallistui juhlaan.

Minulla oli mahdollisuus osallistua tänä kesänä Tallinnan laulujuhlille. Pääsin mukaan myös marssille kaupungin halki. Oli hienoa olla mukana, kun 42 000 laulajaa marssi värikkäät kansallispuvut päällä keskustasta Tallinnan halki laulukentälle.

Marssin aikana osallistujat lauloivat. Kadun varsi oli täynnä kansaa. Tunnelma on iloinen ja riehakas. Kuorot kantoivat viirejään ja heiluttivat lippujaan. Koko Tallinnan keskusta oli suljettu liikenteeltä.

Tutkimuksen mukaan suuri osa virolaisista pitää laulujuhlia Viron tärkeimpänä tapahtumana. Sen aistii laulukentällä, jossa sata tuhatta ihmistä täyttää laulukentän ja sen ympäristön. Juurikaan enempää kentälle ei mahdu.

Kun laulujuhlat alkoivat, laululavalla oli noin 25 000 laulajaa. Myös minulla tuli kyyneleet silmiin, kun he lauloivat Viron kansallislaulun. Sen sävel on sama kuin Suomen kansallislaulun, Maamme-laulun.

Lauantain 5.7. konsertin ohjelma oli katsaus laulujuhlien historiaan. Jokaisilta laulujuhlilta valittiin yksi laulu edustamaan omaa vuottaan.

Tallinnan laulujuhlista on vaikea kertoa sanoin. Ne täytyy itse kokea.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)