Lauantaina on pyhäinpäivä

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Verneri, Kirkko ja kaupunki
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.11.2022

Lauantaina 5. marraskuuta on pyhäinpäivä. Pyhäinpäivä on vainajien eli kuolleiden ihmisten muistopäivä.

Pyhäinpäivänä monilla on tapana viedä kynttilöitä läheisten haudoille ja muistella heitä.

Pyhäinpäivä on kristillinen juhla. Monissa kirkoissa on jumalanpalveluksia, joissa muistetaan viimeisen vuoden aikana kuolleita ihmisiä.

Jotkin hautausmaat pitävät portit auki pyhäinpäivänä ympäri vuorokauden. Hautausmaan uurnalehdossa voi vierailla vaikka keskellä yötä. Hautausmailla on myös yhteinen muistelupaikka, jossa voi muistaa muualle haudattuja läheisiä.

Pyhäinpäivää vietetään joka vuosi lokakuun lopussa tai marraskuun alussa. Pyhäinpäivä on aina lauantaina.

Pyhäinpäivää kutsuttiin aiemmin pyhäinmiestenpäiväksi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)