Kurtturuusu kielletään koko Suomessa

Teksti: Betty Marschan, lähteet Yle, Ely-keskus, vieraslajit.fi
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.05.2022

Suomessa ei saa enää kasvattaa kurtturuusua. Kielto alkaa 1. kesäkuuta.

Kurtturuusu on haitallinen vieraslaji. Se tarkoittaa, että kurtturuusu ei kuulu Suomeen, sillä se vahingoittaa luontoamme.

Kurtturuusu tukahduttaa alleen muita tärkeitä kasveja. Siksi kaikki kurtturuusut täytyy nyt hävittää Suomesta. Kesäkuun alusta alkaen kurtturuusua ei saa enää kasvattaa Suomessa. Vähitellen kaikki kurtturuusut hävitetään.

Kurtturuusu tuli Suomeen 1800-luvulla

Kurtturuusu tuli Suomeen Itä-Aasiasta yli 100 vuotta sitten. Ruotsiin kurtturuusu tuli jo 1700-luvun lopussa.

Kurtturuusua kasvatettiin pitkään koristekasvina. Siitä tuli nopeasti hyvin suosittu. Vähitellen kurtturuusu kuitenkin levisi liikaa ja alkoi vahingoittaa luontoa.

Kurtturuusupuskat kasvavat usein rantoja pitkin. Jos puskia on paljon, niitä voi olla vaikea repiä pois.

Kurtturuusu viihtyy rannoilla ja teiden reunoilla

Saaristossa ja rannikolla kurtturuusu on erityisen ongelmallinen. Ruusupuskat pilaavat esimerkiksi hiekkarantoja. Puskat peittävät alleen suuria alueita ja leviävät helposti.

Kymmeniä muita kasveja katoaa, kun kurtturuusu leviää. Kurtturuusu on tavallinen myös teiden reunoilla. Kurtturuusu estää hiekkaa leviämästä tielle, sillä kurtturuusun pitkät juuret sitovat hiekan itseensä. Samaan aikaan ruusupuskat kuitenkin estävät muita kasveja kasvamasta.

Kurtturuusun nimi tulee siitä, että sen vaaleanpunaiset kukat ovat usein hieman kurttuisia. Lehdet ovat kiiltäviä ja karkeita. Nekin ovat usein hieman kurttuisia.

Näin tunnistat kurtturuusun

Kurtturuusu on noin 1–2 metriä korkea. Puskat ovat tiheitä ja piikikkäitä. Lehdet ovat kiiltäviä, tummanvihreitä ja uurteisia.

Kukat ovat vaaleanpunaisia tai valkoisia. Kukissa on vain viisi terälehteä. Kurtturuusu kukkii kesäkuusta syyskuuhun. Kesän lopussa kurtturuusu kasvattaa oransseja marjoja, joita kutsutaan ruusunmarjoiksi.

Suomessa kasvaa useita eri ruusulajeja. Osa niistä on sukua kurtturuusulle, mutta vain kurtturuusu täytyy hävittää.

Kurtturuusua on erittäin vaikea poistaa. Ruusupuskissa on paljon piikkejä. Lisäksi ruusun juuret ovat pitkät ja kasvavat tiiviisti maassa. Kuvassa näkyy, kuinka kurtturuusuja kerätään Helsingin Lauttasaaressa.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste