Kurtturuusu on haitallinen vieraslaji. Se tarkoittaa, että kurtturuusu ei kuulu Suomeen, sillä se vahingoittaa luontoamme.
Kurtturuusu tukahduttaa alleen muita tärkeitä kasveja. Siksi kaikki kurtturuusut täytyy nyt hävittää Suomesta. Kesäkuun alusta alkaen kurtturuusua ei saa enää kasvattaa Suomessa. Vähitellen kaikki kurtturuusut hävitetään.
Kurtturuusu tuli Suomeen 1800-luvulla
Kurtturuusu tuli Suomeen Itä-Aasiasta yli 100 vuotta sitten. Ruotsiin kurtturuusu tuli jo 1700-luvun lopussa.
Kurtturuusua kasvatettiin pitkään koristekasvina. Siitä tuli nopeasti hyvin suosittu. Vähitellen kurtturuusu kuitenkin levisi liikaa ja alkoi vahingoittaa luontoa.

Kurtturuusu viihtyy rannoilla ja teiden reunoilla
Saaristossa ja rannikolla kurtturuusu on erityisen ongelmallinen. Ruusupuskat pilaavat esimerkiksi hiekkarantoja. Puskat peittävät alleen suuria alueita ja leviävät helposti.
Kymmeniä muita kasveja katoaa, kun kurtturuusu leviää. Kurtturuusu on tavallinen myös teiden reunoilla. Kurtturuusu estää hiekkaa leviämästä tielle, sillä kurtturuusun pitkät juuret sitovat hiekan itseensä. Samaan aikaan ruusupuskat kuitenkin estävät muita kasveja kasvamasta.

Näin tunnistat kurtturuusun
Kurtturuusu on noin 1–2 metriä korkea. Puskat ovat tiheitä ja piikikkäitä. Lehdet ovat kiiltäviä, tummanvihreitä ja uurteisia.
Kukat ovat vaaleanpunaisia tai valkoisia. Kukissa on vain viisi terälehteä. Kurtturuusu kukkii kesäkuusta syyskuuhun. Kesän lopussa kurtturuusu kasvattaa oransseja marjoja, joita kutsutaan ruusunmarjoiksi.
Suomessa kasvaa useita eri ruusulajeja. Osa niistä on sukua kurtturuusulle, mutta vain kurtturuusu täytyy hävittää.

