Kuntien määrää on vähennettävä

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Janne Suhonen
Uutinen julkaistu: 19.06.2012

Henna Virkkunen työskenteli nuorempana hevostenhoitajana. Hän haaveilee omasta hevosesta.
– Tuskinpa olen politiikassa mukana loppuikäni.

Henna Virkkunen on kokoomuksen kansanedustaja. Hän toimii hallituksen kunta- ja hallintoministerinä. Hän on keskittynyt hoitamaan hallitusohjelmaan kuuluvaa kuntauudistusta. Hallitus haluaa vähentää kuntien määrää. Se kaavailee, että tulevaisuudessa Suomessa on 150 kuntaa. Nykyisin kuntia on vajaat 340. Mahdollisimman monen uuden, entistä isomman kunnan toivotaan aloittavan vuonna 2015. Loppujen kuntien osalta uudistuksen on tarkoitus olla valmiina vuonna 2017.

Miten kuntauudistus etenee, ja miksi se on välttämätön?

– Suomessa kunnat ovat erilaisessa asemassa verrattuna muihin Pohjoismaihin. Kunnat järjestävät meillä tärkeimmät peruspalvelut kuten koulut, päiväkodit, terveyskeskukset ja vanhustenhoidon. Kuntia yhdistämällä säästyy paljon rahaa. Kun kunnat keräävät verot ja järjestävät palvelut, voidaan paremmin huomioida alueelliset tarpeet ja erityispiirteet. Perusmalli on siis hyvä.

– Suomessa on kuitenkin liikaa kuntia. Erot niiden välillä ovat kasvaneet. Osa kunnista tulee toimeen hyvin, toiset heikommin. Huonosti pärjäävät kunnat eivät enää pysty hoitamaan ihmisten palveluita. Tästä syystä kuntien kokoa on suurennettava.

Miten lähipalvelut turvataan?

– Kunnat päättävät itsenäisesti palveluverkostaan. Tämä ymmärrettävästi huolestuttaa eniten kuntien asukkaita. Palveluiden on oltava siellä, missä ihmiset ovat. Jatkossakin on siis olemassa isoja kuntia, joissa on useampia palvelukeskuksia.

Onko hallituksessa keskusteltu ymmärrettävästä virkakielestä, onko asia edennyt?

– Kyllä, siitä on maininta hallitusohjelmassa. Sen valmistelu on käynnissä. Asia kuuluu oikeusministeriön vastuualueeseen. Minä vastaan hallinnosta, joten totta kai selkeä ja ymmärrettävä hallinnon kieli kuuluu myös minulle. Kun toimin opetusministerinä, asia oli aika paljonkin esillä.

Minkälaista ministerin työ on, onko vapaa-aikaa riittävästi?

– Vapaa-aika on tärkeä vastapaino. Pitää muistaa levätä ja lomailla. Muuten ei jaksa, on pakko kuunnella itseään. Minulla on mielenkiintoinen työ, enkä ole koskaan täysin vapaalla. Ministerin työssä joutuu liikkumaan ja matkustamaan paljon. Itse matkustan lähinnä kotimaassa, monilla muilla ministereillä on paljon kansainvälisiä matkoja.

– Haaveilen edelleen omasta hevosesta. Tykkään hevosista todella paljon. Nyt siihen ei ole vain riittävästi aikaa. Jonain päivänä hankin hevosen.

Henna Virkkunen osallistuu Porissa järjestettävän SuomiAreenan keskusteluun teemalla Äänestivätkö nuoret vaaleissa? keskiviikkona 18.7. kello 16.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)