Korkeasaari suojelee uhanalaisia eläimiä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Markku Juusola
Uutinen julkaistu: 24.05.2017

Eläintarhat esittelevät eläimiä ihmisille. Ne myös suojelevat eläimiä, jotka saattavat kadota.

Lue Selkosanomien kuvakirjasta eläimistä, joita Korkeasaari suojelee:

http://papunet.net/korkeasaari

Korkeasaaren eläintarhaan Helsinkiin saapui viime marraskuussa kuusi uutta berberiapinaa. Berberiapinat elävät metsissä Marokossa ja Algeriassa Pohjois-Afrikassa. Niitä asuu myös Gibraltarilla Espanjan eteläosassa. Berberiapina eli magotti on ainoa apina, joka elää luonnossa Euroopassa.

Berberiapinoita on luonnossa jäljellä enää alle 10 000. Noin 200 berberiapinaa myydään laittomasti Afrikasta Eurooppaan joka vuosi. Usein omistajat kohtelevat niitä huonosti.

Kaikki Korkeasaaren berberiapinat ovat laittoman kaupan uhreja. Ne tulivat Suomeen hollantilaisesta pelastuskeskuksesta. Sen tiloissa elää yli 100 berberiapinaa.

Berberiapina on hyvä esimerkki yhdestä eläintarhojen tehtävästä. Ne pelastavat ja suojelevat eläimiä, jotka saattavat muuten kadota luonnosta.

Eläintarhat ovat pelastaneet monta lajia tuholta, vaikka eläimet elävät eläintarhassa ahtaammin kuin luonnossa.

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Korkeasaari suojelee uhanalaisia eläimiä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste