Koiria oli jo 9 000 vuotta sitten

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 31.07.2018

Ihminen on pitänyt koiria lemmikkeinä jo 9 000 vuotta sitten. Saudi-Arabiasta on löytynyt kalliopiirros, jossa on ihmisiä ja koiria.

Saudi-Arabian löytö on luultavasti maailman vanhin koiraa esittävä kuva. Useissa kalliopiirroksissa on kuvia, joissa kuvataan ihmisiä ja metsästämässä. Ihmisten apuna metsästämässä on näissä kuvissa koiria.

Piirroksissa koiria on myös sidottu aavikolla narulla kiinni. Tämä viittaa siihen, että koiria on kesytetty ja koulutettu lemmikeiksi jo tuolloin.

Arkeologien mukaan löytyneet piirrokset ovat noin 9 000 vuotta vanhoja. Ihminen saapui nykyisen Saudi-Arabian alueelle noin 10 000 vuotta sitten.

Lähde Metro

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste