Taikinaan tarvitset:
50 grammaa hiivaa
5 desilitraa vettä tai maitoa
2 ruokalusikallista rypsiöljyä tai oliiviöljyä.
1 teelusikallinen suolaa
1 ruokalusikallinen hunajaa tai siirappia
4 desilitraa kesäkurpitsaraastetta.
3 desilitraa kaurahiutaleita
1 litra vehnäjauhoja
Leivän koristeluun tarvitset:
Tuoreita yrttejä, esimerkiksi rosmariinia tai oreganoa.
(ohuiksi viipaloitua kesäkurpitsaa)
(suolaa)
rypsiöljyä tai oliiviöljyä
Toimi seuraavasti:
- Kuori ja raasta kesäkurpitsa raastimella.
- Kuumenna taikina, johon on lisätty vesi tai maito. Taikinan tulisi olla hieman lämmin. Taikina ei saa kuitenkaan palaa.
- Murenna hiiva kulhoon. Kaada lämmin taikina hiivan päälle ja sekoita, jotta hiiva sulaa.
- Lisää öljy, suola, hunaja tai siirappi ja hienonnettu kesäkurpitsa.
- Sekoita joukkoon vehnäjauhot.
- Aseta leivinpaperit syvälle pellille.
- Kaada taikina leivinpaperin päälle pellille. Ripottele päälle hieman jauhoja ja litistä taikina.
- Painele taikinaan tuoreita yrttejä.
- Peitä taikina puhtaalla liinalla ja anna kohota 45 minuuttia.
- Sivele taikinaan öljyä, kun taikina on noussut. Koristele kesäkurpitsalla, joka on viipaloitu ohuiksi paloiksi ja ripottele päälle sormisuolaa.
- Paista uunissa 225 asteessa 20 minuuttia.
Marttojen vinkki:
Voit käyttää lisätä taikinaan kesäkurpitsan sijaan esimerkiksi hienoksi raastettua porkkanaa tai punajuurta.

Hyvä resepti, mina pidän kesäkurpitsa.
Hyvä resepti.