Kesäkurpitsaleipä yrttien kanssa

Teksti: Marthaförbundet
Kuva: Karin Lindroos
Uutinen julkaistu: 30.08.2024

Kesäkurpitsan satokausi on parhaimmillaan. Nyt on aika nauttia kesäkurpitsasta. Kesäkurpitsaleipä on myös hyvä ja terveellinen herkku.

Taikinaan tarvitset:

50 grammaa hiivaa

5 desilitraa vettä tai maitoa

2 ruokalusikallista rypsiöljyä tai oliiviöljyä.

1 teelusikallinen suolaa

1 ruokalusikallinen hunajaa tai siirappia

4 desilitraa kesäkurpitsaraastetta.

3 desilitraa kaurahiutaleita

1 litra vehnäjauhoja

Leivän koristeluun tarvitset:

Tuoreita yrttejä, esimerkiksi rosmariinia tai oreganoa.

(ohuiksi viipaloitua kesäkurpitsaa)

(suolaa)

rypsiöljyä tai oliiviöljyä

Toimi seuraavasti:

  1. Kuori ja raasta kesäkurpitsa raastimella.
  2. Kuumenna taikina, johon on lisätty vesi tai maito. Taikinan tulisi olla hieman lämmin. Taikina ei saa kuitenkaan palaa.
  3. Murenna hiiva kulhoon. Kaada lämmin taikina hiivan päälle ja sekoita, jotta hiiva sulaa.
  4. Lisää öljy, suola, hunaja tai siirappi ja hienonnettu kesäkurpitsa.
  5. Sekoita joukkoon vehnäjauhot.
  6. Aseta leivinpaperit syvälle pellille.
  7. Kaada taikina leivinpaperin päälle pellille. Ripottele päälle hieman jauhoja ja litistä taikina.
  8. Painele taikinaan tuoreita yrttejä.
  9. Peitä taikina puhtaalla liinalla ja anna kohota 45 minuuttia.
  10. Sivele taikinaan öljyä, kun taikina on noussut. Koristele kesäkurpitsalla, joka on viipaloitu ohuiksi paloiksi ja ripottele päälle sormisuolaa.
  11. Paista uunissa 225 asteessa 20 minuuttia.

Marttojen vinkki:

Voit käyttää lisätä taikinaan kesäkurpitsan sijaan esimerkiksi hienoksi raastettua porkkanaa tai punajuurta.

2 kommenttia artikkeliin ”Kesäkurpitsaleipä yrttien kanssa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)