Tässä on resepti, joka sopii välipalaksi tai jälkiruoaksi.
Tarvitset (4 annosta):
• ¾ desilitraa (vajaa desilitra) mannasuurimoita.
• 5 desilitraa maitoa
• hieman suolaa (noin 1/3 tl)
• 1 desilitra kermavaahtoa
• 1 ruokalusikallinen sokeria
• mansikoita
Tee seuraavasti:
1. Kaada maito paksupohjaiseen kattilaan. Kiehauta maito. Sekoita, kunnes maito kiehuu.
2. Lisää mannasuurimot maitoon vähän kerrallaan. Vatkaa.
3. Keitä miedolla lämmöllä 10 minuuttia. Sekoita vanukasta. Mausta suolalla.
4. Kaada vanukas kulhoon ja anna jäähtyä. Laita jäähtynyt puuro jääkaappiin viilenemään.
5. Vatkaa kerma ja sokeri vaahdoksi.
6. Sekoita kermavaahto kylmään puuroon.
7. Tarjoile valmis vanukas viipaloitujen mansikoiden kanssa.