Keräily on hyvä harrastus

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 09.01.2023

Jo kauan sitten ihmiset harrastivat vanhojen rahojen keräilyä. Vanhat rahat kiinnostavat keräilijöitä edelleenkin ja postimerkkejä keräillään yhä ahkerasti. Myös vanhat astiat ovat suosittuja keräilyesineitä.

Keräilyharrastus sopii kaikenikäisille. Moni on saanut keräilystä pitkään jatkuvan harrastuksen. Nykyään keräillään monenlaisia esineitä, mutta vanhat keräilykohteet ovat yhä suosittuja.

Postimerkkien keräily on helppoa

Monenlaisia esineitä ja tavaroita voi kerätä oman kiinnostuksen mukaan. Esimerkiksi postimerkkien keräilyn voi aloittaa helposti. Postimerkkejä on runsaasti myynnissä ja ne ovat edullisia. Lisäksi postimerkit mahtuvat pieneen tilaan.

Suomessa on yli 70 postimerkkikerhoa eri paikkakunnilla. Kerhojen jäsenet järjestävät muun muassa postimerkkinäyttelyitä.

Postimerkkien keräilijöitä kutsutaan filatelisteiksi. Monet postimerkkien keräilijät harrastavat myös postikorttien keräilyä.

Postimerkkejä voi kerätä esimerkiksi aiheen tai paikan mukaan. Esimerkiksi omaan kotiseutuun liittyvät postimerkit voivat olla mielenkiintoisia.

Vanhojen rahojen arvo kannattaa selvittää

Jos omistat vanhoja rahoja, niiden arvon voi selvittää asiantuntijan avulla. Vanhoja rahoja myyvissä liikkeissä on asiantuntevia myyjiä.

Rahojen arvoon vaikuttaa esimerkiksi niiden kunto ja kuinka paljon rahoja on aikanaan tehty.

Useat vanhat rahat ovat kauniita. Metallikolikoissa on esimerkiksi eri aikojen hallitsijoita ja koristeellisia kuvioita.

Vanhoja seteleitä täytyy käsitellä varovasti, koska ne voivat repeytyä. Postimerkit ja vanhat rahat kannattaa säilyttää niille tarkoitetuissa kansioissa.

Vanhat rahat kertovat historiasta. Kuvassa on saksalaisia markkoja ja ruotsalaisia kruunuja.

Vanhat esineet ovat kiinnostavia

Vanhoja astioita voi löytää kirpputoreilta ja antiikkikaupoista. Antiikkiliikkeistä saa myös tietoa esineiden arvosta. Joskus myyjät tietävät tarinoita astioiden käytöstä ja valmistuksesta.

Verkossa myydään myös kaikenlaisia vanhoja esineitä. Kalliin esineen arvo on hyvä selvittää myös muualta ennen ostoa. Verkossa saattaa olla myös huijareita.

Vanhoja tavaroita ei kannata heittää pois

Komeroista ja kaapeista voi löytyä tavaroita, joita ei enää tarvita. Kannattaa selvittää tavaroiden keräilyarvo ennen kuin heittää mitään esineitä pois. Toisen romu voi olla toisen aarre. Esimerkiksi monet keräilevät vanhoja videokasetteja ja vinyylilevyjä. Keräilijöitä kiinnostavat erityisesti esineet ja tavarat, joita ei enää valmisteta.

Lisää tietoa postimerkkien ja rahojen keräilystä: filatelisti.fi suomenmoneta.fi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)