Joulutorttu kuuluu jouluun

Teksti: Finlands svenska Marthaförbund
Kuva: Finlands svenska Marthaförbund
Uutinen julkaistu: 19.12.2022

Joulutorttu eli tähtitorttu on perinteinen jouluherkku Suomessa. Jokainen suomalainen syö keskimäärin 18 joulutorttua vuodessa. Tässä joulutorttujen resepti.

Tarvitset:

• voitaikinalevyjä
(löydät voitaikinan
kaupan pakastehyllystä)
• luumuhilloa
• tomusokeria

Tee näin:

1. Laita voitaikinalevyt leivinpaperin päälle.  Anna niiden sulaa 15 minuuttia.

2. Leikkaa levyt kahteen osaan.  Yhdestä voitaikinalevystä saat kaksi neliötä.

3. Perinteisiä tähtitorttuja saat,  kun teet neliön kaikkiin kulmiin viillot,  jotka menevät kohti keskustaa.  Taita joka toinen kärki sisään  ja paina se kiinni neliön keskikohtaan niin,  että muoto muistuttaa tähteä.

4. Laita nokare luumuhilloa tortun keskelle.

5. Paista uunissa 225 asteessa noin 12 minuuttia.  Paista tortut uunin keskitasolla.

6. Koristele tortut tomusokerilla ennen tarjoilua.

Tarjoile kahvin, teen tai glögin kanssa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)