Jooga sopii erilaisille ihmisille

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva / Irene Stachon
Uutinen julkaistu: 28.08.2019

Jooga on vakiinnuttanut paikkansa suosittujen liikuntaharrastusten joukossa. Jooga on nykyisin tavallinen harrastus. Hyvin monenlaiset ihmiset joogaavat.

Joogaohjaaja Sari Marita Ikäheimo sanoo Ylen haastattelussa, että jooga on toiselle ihmiselle harrastus ja toiselle elämäntapa.

– Jooga voi olla vain fyysinen harrastus, joka lisää kehon liikkuvuutta. Jotakin ihmistä jooga ja sen filosofia voi miellyttää niin paljon, että joogasta tulee hänelle elämäntapa.

Jooga kiinnostaa ihmisiä monesta syystä. Jooga on hyvä keino vähentää stressiä ja helpottaa lihasvaivoja.

– Joogan perusajatus on se, että kaikki ihmiset hyväksytään taustoista ja taidoista huolimatta. Ei ole vain yhtä syytä harrastaa joogaa.

Ikäheimo muistuttaa, että joogan perusfilosofiaan kuuluu lempeys, sallivuus ja oman itsen kuuntelu ja hyväksyntä.

Jooga on mielen ja kehon hallintaan pyrkivää liikuntaa, johon kuuluu asento- ja hengitysharjoituksia. Joogan avulla voi oppia tuntemaan ja kehittämään itseään. Joogaharjoitukset parantavat terveyttä. Jooga tähtää kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, johon kuuluu sekä henkinen että fyysinen puoli.

Sana yoga eli jooga tulee sanskritin kielestä ja tarkoittaa yhteyttä. Jooga on lähtöisin Intiasta.

Lähteet Joogakeskus Himalaja, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)