Japani on erilainen

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 22.10.2013

Japani on niin hieno maa, että sinne kannattaa matkustaa kerran elämässä. Japani on niin erilainen, että kokenutkin matkustaja hämmentyy.

Japani on todellinen idän ihmemaa. Suomalaisesta tuntuu Japanissa ajoittain siltä, että kaikki on väärinpäin, peilikuvaa.

Japanilaiset ihmiset ovat äärimmäisen herkkiä ja huomaavaisia. Väärinkäsityksiltä on kuitenkin mahdoton välttyä. Ne eivät johdu vain yhteisen kielen puutteesta. Tuntuu, että ihmiset ajattelevat täysin eri tavalla kuin länsimaissa on tapana. Se, mikä meille on itsestään selvää, voi japanilaiselle olla erikoista ja päinvastoin. Japani on ikivanha saarivaltio kaukana idässä. Se on myös äärimmäisen nykyaikainen ja järjestäytynyt yhteiskunta. Samalla Japani on kuitenkin äärimmäisen vanhoillinen kerrostuma vanhoja kulttuureita, joissa uskomukset ja eleet merkitsevät paljon enemmän kuin arkitodellisuus.

Japani on kooltaan suunnilleen Suomen kokoinen. Asukkaita 3 000 saaren valtiossa on kuitenkin moninkertainen määrä, peräti 130 miljoonaa. Japanissa on siis ahdasta. Ruuhkat voivat olla mahdottomia. Viikonlopun iltapäivä Japanin pääkaupungin Tokion ydinkeskustoissa on hätkähdyttävä, myös tukala kokemus. Suomeen verrattuna ruuhkat ovat hirvittäviä. Toisaalta ne kuitenkin kestää yllättävän hyvin, koska ihmiset eivät ryntäile tai töni.

Lue lisää Japanista Selkosanomista numero 20.

rel=”nofollow”> 

3 kommenttia artikkeliin ”Japani on erilainen”

  1. Hei!
    onko textissa , Tuntuu, että hmiset ajattelevat täysin eri tavalla kuin länsimaissa on tapana. siten ”että hmiset ajattelevat ” oikein ?
    mä luin että, ihmiset on oikein.
    terveisin.
    choo ,koujin

    Vastaa
  2. Hei,
    Kiitos paljon palautteestasi, korjaamme virheen.
    Sanasta on lipsahtanut i-kirjain pois.

    Yst. terveisin
    Selkosanomien toimitus

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)