Japani on todellinen idän ihmemaa. Suomalaisesta tuntuu Japanissa ajoittain siltä, että kaikki on väärinpäin, peilikuvaa.
Japanilaiset ihmiset ovat äärimmäisen herkkiä ja huomaavaisia. Väärinkäsityksiltä on kuitenkin mahdoton välttyä. Ne eivät johdu vain yhteisen kielen puutteesta. Tuntuu, että ihmiset ajattelevat täysin eri tavalla kuin länsimaissa on tapana. Se, mikä meille on itsestään selvää, voi japanilaiselle olla erikoista ja päinvastoin. Japani on ikivanha saarivaltio kaukana idässä. Se on myös äärimmäisen nykyaikainen ja järjestäytynyt yhteiskunta. Samalla Japani on kuitenkin äärimmäisen vanhoillinen kerrostuma vanhoja kulttuureita, joissa uskomukset ja eleet merkitsevät paljon enemmän kuin arkitodellisuus.
Japani on kooltaan suunnilleen Suomen kokoinen. Asukkaita 3 000 saaren valtiossa on kuitenkin moninkertainen määrä, peräti 130 miljoonaa. Japanissa on siis ahdasta. Ruuhkat voivat olla mahdottomia. Viikonlopun iltapäivä Japanin pääkaupungin Tokion ydinkeskustoissa on hätkähdyttävä, myös tukala kokemus. Suomeen verrattuna ruuhkat ovat hirvittäviä. Toisaalta ne kuitenkin kestää yllättävän hyvin, koska ihmiset eivät ryntäile tai töni.
Lue lisää Japanista Selkosanomista numero 20.rel=”nofollow”>
Hei!
onko textissa , Tuntuu, että hmiset ajattelevat täysin eri tavalla kuin länsimaissa on tapana. siten ”että hmiset ajattelevat ” oikein ?
mä luin että, ihmiset on oikein.
terveisin.
choo ,koujin
Hei,
Kiitos paljon palautteestasi, korjaamme virheen.
Sanasta on lipsahtanut i-kirjain pois.
Yst. terveisin
Selkosanomien toimitus
Vau, Kiva Uutinen 🙂 Ihana Japani <3