Jääkiekkoilija Kevin Lankinen nauttii voittamisesta

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Ella Airaksinen
Uutinen julkaistu: 25.06.2019

Kevin Lankinen pelaa jääkiekkoa eli lätkää työkseen. Hän on maalivahti. Keväällä hän pelasi MM-kisoissa Suomen joukkueessa, joka voitti maailmanmestaruuden.

Maalivahti Kevin Lankinen lumosi MM-kisojen yleisön taitavilla torjunnoillaan. Viime aikoina Lankisesta on kirjoitettu sanomalehdissä paljon, koska hän on kertonut, että harrastaa lukemista. Monien mielestä on hyvä esimerkki nuorille, että myös jääkiekkoilijat lukevat.

Lankinen on ammattijääkiekkoilija. Hän pelaa AHL:ssä, joka on jääkiekon ammattilaisliiga Pohjois-Amerikassa. Taitavat pelaajat voivat päästä AHL-joukkueesta NHL:ään eli maailman parhaaseen jääkiekkoliigaan. Myös Lankinen toivoo, että pääsisi joskus pelaamaan sinne.

Milloin aloit pelata jääkiekkoa?

– Aloin pelata lätkää neljävuotiaana lasten kiekkokoulussa. Meidän naapurissamme asui lätkän pelaaja. Innostuin lajista hänen kauttaan.

Mikä on parasta ammattijääkiekkoilijan työssä?

– Voittaminen on parasta. Myös joukkuekaverit ovat tärkeitä. Tykkään viettää aikaa heidän kanssaan.

Mikä on vaikeinta ammattijääkiekkoilijan työssä?

– Loukkaantumiset ovat vaikeita. Mutta loukkaantumisten jälkeen pääsee takaisin jäälle entistä vahvempana.

Ketä jääkiekkoilijaa ihailet? Miksi?

– Kun olin nuori, ihailin Miikka Kiprusoffia ja Kari Lehtosta. He ovat huippumaalivahteja, jotka ovat pelanneet NHL:ssä. Haluaisin itsekin päästä NHL-maalivahdiksi vielä joskus. Ihailen maalivahteja, jotka ovat saavuttaneet sen.

Kenen kanssa pelaisit samassa joukkueessa, jos saisit valita yhden pelaajan kaikista maailman jääkiekkoilijoista? Miksi?

– Kyllä nyt täytyy sanoa Marko ”Mörkö” Anttila, koska onhan Marko hieno tyyppi. Hän on myös hyvä johtaja. Hänen kanssaan on helppo tulla toimeen.

Mitä terveisiä haluat lähettää ihmisille, jotka haaveilevat ammattijääkiekkoilijan urasta?

– Usko itseesi ja omiin mahdollisuuksiisi. Kaikki on mahdollista!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)