Ilmastonmuutos on suuri uhka eläimille

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Hannu Virtanen
Uutinen julkaistu: 06.05.2014

Suomessa on rikas eläimistö. Monet eläinlajit ovat kuitenkin uhanalaisia. Luonnontieteellisen museon tutkijan Jari Valkaman mukaan suurin uhka eläimille on ilmastonmuutos.

Kun ilmasto muuttuu, eläinlajeilla on muutama mahdollisuus. Ne voivat muuttaa, sopeutua tai kuolla. Joidenkin lajien on vaikea muuttaa, esimerkiksi niiden lajien, jotka ovat tottuneet arktisen eli pohjoisen alueen kylmiin olosuhteisiin.

– Olen huolissani monista arktisista lajeista. Jos Pohjois-Suomen ilmasto lämpenee eikä jäätä ja lunta ole tarpeeksi, lajeilla ei ole paikkaa, jonne muuttaa. Ne eivät pääse pohjoisemmaksi, koska meri on vastassa, sanoo Jari Valkama.

Suomessa asuu lähes 14 000 eläinlajia. Lähes 1 300 niistä on uhanalaisia. Kaikenlaiset lajit ovat uhattuina: selkärankaiset, linnut ja monet hyönteiset.

Ilmastonmuutoksen vuoksi monet lajit saattavat kadota Suomesta, mutta tilalle voi myös tulla uusia lajeja.

Tällainen uusi laji on sinitiainen. Se on nykyään yleinen Suomessa, vaikka se aiemmin oli meillä harvinainen laji.

Ihminen kilpailee elintilasta monien eläinlajien kanssa. Ihmiset rakentavat taloja ja teitä ja tuhoavat siten alueita, joita monet eläimet tarvitsevat.

Tästä hyvä esimerkki on liito-orava. Se viihtyy ihmisen läheisyydessä, mutta sen on vaikea tulla toimeen tiheästi rakennteuilla alueilla. Se ei esimerkiksi pysty lentämään teiden yli. Sen takia liito-orava tarvitsee riittävän ison alueen, jossa se voi elää.

Kuuntele juttu

2 kommenttia artikkeliin ”Ilmastonmuutos on suuri uhka eläimille”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste