Ilari Sohlo: ”Viihdymme hyvin Laosissa”

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 09.10.2012

Ilari Sohlo oli opettajana Oulussa, vaihto-opiskelijana Belgiassa, tutki käsityötaidetta Intiassa, työskenteli kopiokoneyhtiössä Hollannissa… Nyt hän asuu perheineen Laosissa.

Ilari Sohlo työskentelee Yhdistyneiden kansakuntien alaisen FAOn elintarvike- ja maatalousjärjestön palveluksessa Laosissa. Oulussa syntyneen ja kasvaneen miehen tie vei Kaakkois-Aasiaan monen mutkan kautta.

Sohlo työskenteli opettajana yliopistosta valmistumisensa jälkeen. Tämän jälkeen hän ehti asua vaimonsa kotikaupungissa Wienissä ja Intian Rajasthanissa. Sohlo suoritti toisen tutkintonsa luonnonvara-alasta Skotlannin Edinburghissa. Luonnonvara-ala tarkoittaa esimerkiksi maa- ja metsätaloutta. Sohlo on erikoistunut Aasiassa trooppiseen peltometsäviljelyyn ja metsiin sekä maaseudun kehittämiseen.

Miten päädyitte Kaakkois-Aasian pienimpään ja Myanmarin ohella tuntemattomimpaan maahan?

– Hain muutama vuosi sitten töitä useammasta paikasta. Olin hiukan kyllästynyt silloiseen työhöni, jossa editoin eli muokkasin tutkijoiden tekemiä tieteellisiä julkaisuja. Hain jo aiemmin paikkaa Laosista, mutta sain vasta toisella yrittämällä luonnonvaraneuvojan työn.

Minkälaista elämä on Laosin pääkaupungissa Vientianessa?

– Vientiane ei ole suurkaupunki, vaan pienin näistä Kaakkois-Aasian pääkaupungeista. Vientiane on kasvanut isoksi kaupungiksi pienten kylien ketjuuntumisen seurauksena. Joskus Vientiane tuntuu jopa liiankin rauhalliselta paikalta. Valtava Thaimaan Bangkok on kuitenkin vain tunnin lentomatkan päässä.

– Tietysti Vientiane on ihanteellinen lapsiperheelle. Meillä on vuokralla oma talo ja oma kiva piha. Meillä on myös taloudenhoitaja, joka siivoaa, hoitaa tarvittaessa lapsia ja laittaa ruokaa. Ei sellainen olisi mahdollista kalliissa suurkaupungissa. Täällä pärjää pienemmilläkin tuloilla. Toisaalta täällä on pakko omistaa auto, skootteri ja polkupyörä, julkista liikennettä ei ole. Yöllä on erittäin vaikea saada kyytiä edes tuk-tukilta tai taksilta.

Minkälaisia ihmisiä laolaiset ovat?

– Ihmiset ovat aika rauhallisia, monet osaavat ottaa rennosti. Ajan kuluminen ei ole monille niin kauhean tärkeä asia, eikä kiire. Laolaiset ovat ystävällisiä ja lämpimiä ihmisiä, mutta samalla hieman varautuneita ja ehkä ujojakin. Heihin tutustuminen vie aikaa, mutta yleensä uteliaisuus voittaa. Sillä tavalla he ehkä muistuttavat hiukan suomalaisia. Vietnamin sodan vaikutus tuntuu edelleen täällä. Yhdysvallat pommitti Laosia sodan loppuvaiheessa todella rankasti. Ihmiset eivät kuitenkaan puhu mielellään siitä asiasta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)