Harriet Järf käyttää monia makuja

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Harriet Järfin kotialbumi
Uutinen julkaistu: 26.04.2024

Harriet Järf voitti Koko Suomi leipoo -kilpailun. Häntä voi nyt kutsua parhaaksi kotileipuriksi. Järfin ensimmäinen leivonnainen oli sokerikakku. Hän leipoi sen jo lapsena.

Mistä kiinnostuksesi leipomiseen tulee?

– Perheeni on ollut aina kiinnostunut käsitöistä. Leipominen on myös eräänlaista käsityötä. En ompele tai neulo kovin paljon, mutta leivon sen sijaan.

Mitä leivot mieluiten?

– Piparkakkutalot ovat erikoisuuteni. Tykkään erityisesti koristella niitä. Yhtenä jouluna annoin kaikille sukulaisilleni lahjaksi piparkakkutalon, jonka olin tehnyt itse .

Oletko kilpaillut leipomisessa aiemmin?

– Kyllä, vuonna 2012, kun Stockmann täytti 150 vuotta. Stockmann järjesti silloin kilpailun, jossa piti leipoa syntymäpäiväkakku. Minun kakkuni tuli jaetulle ensimmäiselle sijalle. Kakussani oli suklaata, limeä ja mustia viinimarjoja. Koristelin sen niin, että se näytti ostoskassilta.

Millaista oli kilpailla Koko Suomi leipoo -ohjelmassa?

– Aluksi olin todella hermostunut, koska kaikki muut olivat minusta niin taitavia. Rentouduin kuitenkin loppua kohden.

Oliko kilpailu kovaa?

– Kaikki kilpailijat halusivat tietenkin voittaa. Olimme kuitenkin ystävällisiä toisillemme ja meillä oli mukavaa yhdessä. Autoimme myös toisiamme.

Miten voi tulla hyväksi leipuriksi?

– Täytyy olla hiukan itsepäinen. Pitää harjoitella paljon. Kun osaa leipoa perusohjeilla, voi alkaa muuttaa niitä ja keksiä omia reseptejä.

Mitä sanoisit ihmiselle, joka ei ole kovin taitava leipomaan ja epäonnistuu välillä?

– Kaikki tekevät joskus virheitä. Minä epäonnistuin itsekin kilpailussa. Minulle tuli ongelmia marengin tekemisessä, vaikka yleensä onnistun siinä aina.

– Jos teet virheen, pysy vain rauhallisena. Joskus epäonnistuneen leivonnaisen voi käyttää jollakin muulla tavalla. Jos kakku hajoaa, sen voi esimerkiksi kuorruttaa. Silloin kukaan ei huomaa mitään ja kakku maistuu yhtä hyvältä.

Mitä leivot kaikkein mieluiten?

– Tykkään monimutkaisista jutuista. Yhdistelen mielelläni useita aineksia ja makuja. Mutta tykkään leipoa myös pullaa, uunituore pulla on niin hyvää!

Oletko yhtä hyvä leipomaan leipää kuin makeita leivonnaisia?

– Olen ehdottomasti parempi leipomaan makeita leivonnaisia. Leivon kyllä myös leipää, mutta se ei aina onnistu kovin hyvin.

– Leipoisin mielelläni esimerkiksi hapanjuurileipää. Taikinajuuri eli hapanjuuri on kuitenkin minulla välillä kuivahtanut.

Noudatatko reseptiä tarkasti vai improvisoitko?

– Mieluiten improvisoin. On toki viisasta noudattaa reseptiä, jos leipoo ensimmäistä kertaa jotain.

Kumpi on tärkeämpää leivonnassa maku vai ulkonäkö?

– Maku on tärkeintä. Leivonnaisen pitää kyllä myös näyttää hyvältä. Tykkään todella paljon koristella kakkuja ja leivoksia. Minulla on kotona monta purkillista koristeita.

Mikä on lempimakusi?

– Tykkään paljon raparperista. Pidän myös porkkanakakusta. Tiesitkö, että porkkanakakkua voi käyttää myös kakkupohjana, kun tekee täytekakkua? Se on todella hyvää!

Mitä aiot tehdä tulevaisuudessa?

– Teen töitä viestinnässä ja harrastan leipomista. Haaveilen työstä, jossa voisin yhdistää molemmat, viestinnän ja leipomisen.

Kuka?

Harriet Järf
Ikä: 37 vuotta
Asuinpaikka: Porvoo
Ammatti: viestintäasiantuntija
Perhe: mies ja kaksi päiväkoti-ikäistä lasta
Ajankohtaista: Suomen paras kotileipuri
Harrastukset: leipominen sekä kirpputoreilla käyminen ja uuden kodin sisustuksen suunnitteleminen

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)