Hampaiden hoito kannattaa

Teksti: Hannu Virtanen
Kuva: Shutterstock
Uutinen julkaistu: 14.01.2015

On tärkeää pitää huolta omista hampaista.

Aikuisen vastuulla on myös lasten hampaiden hoito. Hampaiden pinnalle kertyy plakkia, joka aiheuttaa reikiintymistä ja iensairauksia. Plakki on tahmea bakteerikerros, jota ei näe, jos sitä on vähän. Jos plakkia on runsaasti, se näkyy kellertävänä hampaan pinnoilla.

Epäterveelliset ruokailutavat aiheuttavat hampaiden reikiintymistä. Jatkuva välipalojen napostelu ja makeiden juomien nauttiminen kannattaa lopettaa. Ientulehduksen voit itse havaita. Jos ikenet vuotavat verta, kun harjaat hampaitasi, sinulla on ientulehdus.

On tärkeää, että harjaat hampaasi säännöllisesti. Ruokailun jälkeen on hyvä syödä ksylitolipurukumia tai ksylitolipastilleja.

Huolehdi lasten hampaista

Vanhemmat vastaavat lasten suun hoidosta. Lapsi osaa harjata hampaat itse vasta kouluikäisenä.

Lasten hampaiden reikiintyminen voi alkaa jo ennen kuin kaikki maitohampaat ovat puhjenneet. Reikiintyminen etenee lapsilla nopeammin kuin aikuisilla. Siksi on hyvin tärkeää, että lapsi välttää makeita juomia ja välipaloja. On tärkeää opastaa lasta harjaamaan hampaansa joka aamu ja ilta.

Muista myös tämä:

Älä laita lapsen ruokailuvälineitä tai tuttia omaan suuhusi. Suun sairauksia aiheuttavat bakteerit tarttuvat aikuisten syljen välityksellä pieneen lapseen.

Uusi video: Harjaa hampaat näin

Internetissä on uusi selkovideo, jossa neuvotaan, kuinka puhdistat hampaasi oikein.

Videossa Harjaa hampaat näin opastetaan sekä tavallisen hammasharjan että sähköhammasharjan käyttöä.

Video löytyy täältä: www.papunet.net/selko/aihe/terveys

2 kommenttia artikkeliin ”Hampaiden hoito kannattaa”

  1. Harjaa kaikki hampaat. Aseta harja siten,että se koskettaa hampaita ja ientä harjaa pienin, edestakaisin liikkein.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)