Facebook-testit keräävät henkilötietojasi

Teksti: Kaisa Kaatra
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.05.2016

Facebookissa kiertää monenlaisia testejä, joiden tuloksen voi jakaa omalla seinällään. Asiantuntijan mukaan monia testejä kannattaa välttää tai ainakin tarkistaa käyttöehdot.

Sosiaalisen median asiantuntija Harto Pöngän mukaan yritykset tekevät ilmaisia nettitestejä internetiin esimerkiksi mainostulojen vuoksi. Yritykset tekevät ilmaisia testejä myös sen takia, että ne saavat testeillä kerättyä testien tekijöistä tietoja. Näitä tietoja yritykset myyvät edelleen toisille yrityksille esimerkiksi markkinointikäyttöön.

Nettitestit ovat usein hauskoja hupailuja. Niiden tarkoitus ei  usein ole antaa oikeita testituloksia. Yritykset painottavat monesti testien yhteydessä niiden epätieteellisyyttä.

Kun teet nettitestin, luovutat usein huomaamattasi palvelulle tietoja itsestäsi. Tiedot voivat liittyä esimerkiksi Facebook-profiiliisi tai kuviisi Facebookissa. Ne voivat koskea myös Facebook-kavereitasi ja julkaisuja omalla seinälläsi. Samalla luovutat testin tekijälle usein myös sähköpostiosoitteesi.

Testitulokseen voi myös päätyä joku Facebook-kaverisi. Tämä voi olla ikävää, koska hän ei olisi itse edes tehnyt testiä. Samalla yritys saa kerättyä tietoa tästäkin henkilöstä. Harto Pönkä pitää tällaisten tietojen luovuttamista ajattelemattomana. Asiantuntija ei itse tekisi Facebook-testejä. Hän suosittelee muitakin välttämään niitä.

– Jos kuitenkin haluaa jonkin testin tehdä, kannattaa joka kerta tarkistaa testin käyttöehdot, Harto Pönkä neuvoo.

Esimerkiksi kaverilistan ja aikajanajulkaisujen käyttöön ei kannata antaa lupaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)