Córdoban ihmeellinen Mezquita

Teksti: Hannu Virtanen
Kuva: Hannu Virtanen
Uutinen julkaistu: 14.06.2019

Espanjan Aurinkorannikon lähellä on monia uskomattoman hienoja nähtävyyksiä. Yksi niistä on Mezquita, entinen moskeija, nykyinen kirkko.

Córdoba on vanha kaupunki Espanjassa. Kaupungin kuuluisin nähtävyys on Mezquita. Se on suuri rakennus, joka ensin oli muslimien moskeija. Se pystytettiin 900-luvulla eli yli tuhat vuotta sitten. Mezquita on julistettu Unescon perintökohteeksi, se on siis historiallisesti erittäin arvokas.

Temppelin sisältä on yli 850 pylvästä, jotka tuovat arabilaista tunnelmaa. Moskeijan vanha rukoussyvennys on todella kaunis. Sen rakenne on huima taidonnäyte, ja sitä koristavat kauniit viiva- ja kasvikuviot.

Vuonna 1236 Espanjan kuningas Ferdinand III valloitti Córdoban, ja moskeija muutettiin kristityksi kirkoksi. Merkittävin muutos tapahtui, kun suuren rakennuksen keskelle rakennettiin runsaasti koristeltu kirkkosali. Rakennuksessa on esillä myös kristittyjen kirkollisia aarteita, ja temppelin sisäseiniä reunustavat kymmenet pienet alttarit.

Córdobassa on myös paljon muuta katsottavaa. Sinne ehtii suomalaisten suosimalta Espanjan Aurinkorannikolta päivän aikana.

Katso temppelistä kertova kuvavideo painamalla tästä linkistä.

Temppelin sisällä on yli 850 pylvästä.

 

Temppelin sisäseiniä reunustavat kymmenet alttarit.
Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Córdoban ihmeellinen Mezquita”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste