Autourheilun alkeita kartingissa

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Patrik Lindström
Uutinen julkaistu: 15.01.2013

Kartingia kutsuttiin aiemmin mikroautoiluksi. Kyseessä on kilpa-autoilu, joka sopii vauhdista pitäville.

Vantaalaisella karting-autoradalla on vilkasta keskitalvella illalla. Paikalla on sekä huvittelemaan tulleita lähiseudun nuoria että autourheilua tosissaan harrastavia kuskeja. Kartingia kutsuttiin aikaisemmin mikroautoiluksi. Harrastus aloitetaan yleensä varhaisella iällä. Nuorimmat kuskit ovat neljävuotiaita. Kartingin merkityksestä kertoo se, että kaikki F1-sarjassa ajaneet suomalaiset kuskit ovat aloittaneet kartingista.

Helsingin Fk-kerhon puuhamies Kimmo Sarion mukaan karting on autourheilua, jonka voi aloittaa jo muutaman vuoden ikäisenä. Yläikärajaa ei ole.

– Jos autourheilu on lähellä sydäntä ja haluaa päästä radalle ajamaan kilpaa, niin karting on paras tie siihen.

– Karting on yleensä lähtö- laukaus myös tosissaan kilpaa ajavien kuskien uralle. Jostakin ura täytyy aloittaa. Mika Häkkinen, Mika Salo ja Kimi Räikkönen ovat kaikki ajaneet aluksi kartingia, Sami Pensala jatkaa. Pensala vetää Mika Salo Academya, jonka tarkoitus on antaa oppia ja antaa eväitä nuorille ja lupaaville kuskeille. Salo on Pensalan entinen kilpakumppani ja ystävä.

Vaikka tapaamme talvisena iltana sisäradalla, niin oikeat kartingkilpailut ajetaan ulkoradoilla. SM-sarjaan kuuluu kymmenen kilpailua vuodessa. Kisoja ajetaan Hangosta Rovaniemelle. Vuonna 2012 SM-sarjan kisoihin osallistui 30–40 kuskia. – Kesäaikaan kilpaillaan joka viikonloppu jossakin päin Suomea.

Kartingin harrastajia löytyy muutamia satoja. Osalle laji on todellakin harrastus, muutamille kilpaurheilua. Harrastus ei ole ihan halpa, mutta ajaa voi myös vähemmällä rahalla. Kilpailutoiminta vaatii jo kymmenien tuhansien eurojen panostusta.

2 kommenttia artikkeliin ”Autourheilun alkeita kartingissa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)