Aamuvirkut jaksavat töissä paremmin

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.03.2021

Aamuvirkut jaksavat töissä paremmin kuin iltavirkut. Tämän todistaa Oulun yliopiston tutkimus.

Tutkimus osoittaa, että nukkuminen vaikuttaa työelämään monella tavalla. Iltavirkut kokevat työkykynsä huonoksi paljon useammin kuin aamuvirkut. Iltavirkut miehet voivat jopa joutua eläkkeelle muita aiemmin.

Iltavirkuilla menee muutenkin huonommin. He kärsivät useammin unettomuudesta. He nukkuvat useammin univelkaa pois vapaapäivinä. Iltavirkut jäävät myös todennäköisemmin naimattomiksi tai työttömiksi.

Ihmiset ovat usein aamu- tai iltavirkkuja syntymästään asti. Siksi tutkimuksen tekijät ehdottavat, että ihmisten erilaiset vuorokausirytmit otetaan paremmin huomioon työelämässä.

Tutkimukseen osallistui lähes 6 000 keski-ikäistä suomalaista.

Lähteet STT, Oulun yliopisto

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste