Tutkimus osoittaa, että nukkuminen vaikuttaa työelämään monella tavalla. Iltavirkut kokevat työkykynsä huonoksi paljon useammin kuin aamuvirkut. Iltavirkut miehet voivat jopa joutua eläkkeelle muita aiemmin.
Iltavirkuilla menee muutenkin huonommin. He kärsivät useammin unettomuudesta. He nukkuvat useammin univelkaa pois vapaapäivinä. Iltavirkut jäävät myös todennäköisemmin naimattomiksi tai työttömiksi.
Ihmiset ovat usein aamu- tai iltavirkkuja syntymästään asti. Siksi tutkimuksen tekijät ehdottavat, että ihmisten erilaiset vuorokausirytmit otetaan paremmin huomioon työelämässä.
Tutkimukseen osallistui lähes 6 000 keski-ikäistä suomalaista.
Lähteet STT, Oulun yliopisto
