Putinin ilmoitusta on odotettu jo pitkään. Putin on suuri ennakkosuosikki Venäjän presidentinvaaleissa. Hänen valintaansa pidetään käytännössä varmana.
Venäjän presidentinvaalit järjestetään maaliskuussa. Vaalin toinen kierros on huhtikuussa, jos presidenttiä ei valita ensimmäisellä kierroksella.
65-vuotias Putin toimi Venäjän presidenttinä kaksi kautta vuosina 2000–2008. Hänet valittiin uudestaan presidentiksi vuonna 2012. Presidenttikausien välillä hän toimi Venäjän pääministerinä. Venäjän perustuslaki sallii kaksi peräkkäistä presidenttikautta. Venäjän presidenttikausi kestää kuusi vuotta. Vuonna 2018 valittu presidentti jatkaa siis vuoteen 2024 saakka.
