Värikäs ravintola on ruokatapahtuma, jossa maahanmuuttajat myyvät kotimaansa ruokia. He myös valmistavat ruuat itse. Tapahtuman järjestävät monikulttuurikeskus Villa Victor ja maahanmuuttajat yhdessä. He järjestävät Värikkään ravintolan kaksi kertaa vuodessa.
Villa Victor on Oulun kaupungin monikulttuurikeskus. Siellä tehdään monenlaista työtä maahanmuuttajien hyväksi.
Värikäs ravintola kotouttaa
Yksi Villa Victorin tärkeä tehtävä on kotouttaa eli auttaa muualta tulleita sopeutumaan elämään Suomessa. Kun maahanmuuttajat osallistuvat Värikäs ravintola -tapahtumaan, he ovat mukana myös tapahtuman järjestelyissä. Samalla he oppivat suomalaisia tapoja toimia. Kaikki maahanmuuttajat työskentelevät yhteistyössä, jotta tapahtuma onnistuu.
Tällä kertaa Värikkääseen ravintolaan osallistuu ihmisiä 16 maasta ympäri maailman. He kaikki asuvat nyt Oulussa. Mukana on maahanmuuttajia esimerkiksi Senegalista, Espanjasta, Indonesiasta, Brasiliasta ja Perusta.
Osallistujat myyvät erikoisen näköisiä ja nimisiä pasteijoita, piirakoita, kakkuja ja paljon muuta. Tapahtumaan saapuu paljon asiakkaita heti avaamisen jälkeen. He haluavat olla ajoissa, sillä suosituimmat ruuat loppuvat tässä ravintolassa nopeasti.
Myyjät ja asiakkaat ovat innoissaan
Myra Rautioaho on kotoisin Filippiineiltä. Hän myy Värikkäässä ravintolassa paistettuja nuudeleita, kevätkääryleitä ja tulista porsasta kookosmaidossa. Hän valmisti ja maustoi ne filippiiniläiseen tapaan.
– Valmistin ruuat kuitenkin niin, että ne sopivat myös suomalaiseen makuun. Ruuissa on aika vähän mausteita, ja ne eivät ole kovin tulisia.
Rautioahon mielestä on hauskaa esitellä oman kotimaan ruokaa. Hän on osallistunut Värikkääseen ravintolaan jo monta vuotta.
– Haluan perustaa oman ravintolan. Tämä on hyvä paikka harjoitella sitä varten. Kesäkuussa valmistun kokiksi.
Tilda Pulli on asiakkaana tapahtumassa. Hän on käynyt tapahtumassa jo monta kertaa. Pulli ostaa joka kerta kiinalaisia paistettuja nyyttejä.
– Nyt maistoin myös italialaista riisisalaattia, ja se oli jännän makuinen. Siinä maistui juusto, mutta muuten maku oli mieto.
– Täällä on mukava tunnelma ja mielenkiintoisia ruokia. Myyjät ja asiakkaat ovat innoissaan. Sitä on hauskaa seurata. Täällä myös tutustun uusiin ihmisiin, ja heidän kanssaan käyn mielenkiintoisia keskusteluja.
Oulussa on ravintola,joka toimii kahdesti vuodessa. Kun maahanmuuttajat valmistavat ruokaa itse kotona. Tapahtuman järjestää monikulttuurinen keskus.Ravintola integroi yhden tärkeistä tehtävistä,joka on integroituminen yhteiskuntaan. Senegalista,Espanjasta,Indonesiasta ja Brasiliasta tulevat maahanmuuttajata tarjoavat pannukakkuja ja kakkuja Paistettuja nuudeleita ja kuumaa sianlihaa Ruoissa on melko vähän maustteita, jotka eivät ole kuumia,ja Rautioahon mielestä on hauskaa palvella paikllista ruokaa, koska hän on käynyt ravintolassa monta vuotta.
Kokkiina kesäkuussa valmistunut. Tilda Polli maisteli italialaista riisisalaatti, koska se maistui hyvältä ja astiat olivat hauskoja ja hauskoja katsella. Hän myös tutustuu siellä uusiin ihmisiin.
Värikäs ravintola on ruokatapahtuma, jossa maahanmuuttajat myyvät kotimaansa ruokia.
Tilda pulli on asiakkaana tapahtumassa.
Myra Rautioaho on kotoisin Filippiineiltä.
Värikäs ravintola on ruokatapahtuma, jossa maahanmuuttajat myyvät kotimaansa ruokia.
Kun maahanmuuttajat osallistuvat Värikäs ravintola -tapahtumaan, he ovat mukana myös tapahtuman järjestelyissä.