Se ratkaisisi monta ongelmaa. Se toisi myös kehitysmaihin miljardeja euroja lisää rahaa.
Näin toivoo YK:n väestörahasto UNFPA. Se julkaisi maailman väestöraportin viime viikolla. Raportti käsitteli erityisesti 10-vuotiaita tyttöjä.
UNFPA laskee, että maailmassa on 60 miljoonaa 10-vuotiasta tyttöä. Heistä puolet elää maissa, joissa sukupuolten tasa-arvo toteutuu erittäin huonosti. Näissä maissa tyttöjen koulutus on heikkoa. Tyttöjä pakotetaan avioliittoon hyvin nuorina.
Jos kaikki tytöt kävisivät peruskoulun, maat rikastuisivat, UNFPA:n raportti vakuuttaa. Hyvän koulutuksen jälkeen nuoret naiset pääsisivät töihin. Silloin maailman talouteen tulisi kymmeniä miljardeja euroja lisää rahaa.
Tyttöjen terveydestä pitäisi huolehtia paremmin. Esimerkiksi liian varhaisia raskauksia pitäisi ehkäistä ennalta.
UNFPA ehdottaa, että maailman maat edistävät sukupuolten tasa-arvoa laeilla. Alle 18-vuotiaiden avioliitot pitäisi kieltää.
Lähteet maailma.net, ulkoministeriö, Helsingin Sanomat