Työttömiä työnhakijoita on tämän vuoden lopussa noin 360 000. Työttömyys alkaa vihdoin hitaasti vähentyä.
Etenkin rakennusala tarjoaa jatkossa enemmän työtä kuin aikaisemmin.
Samalla Suomen taloustilanne paranee hitaasti. Ministeriön arvion mukaan talouskasvu on ensi vuonna melko pientä, mutta Suomen talouden suunta on myönteinen.
Työttömyyden vähenemistä on odotettu Suomessa pitkään. Huono taloustilanne on lisännyt työttömyyttä jo usean vuoden ajan. Varsinkin nuorten työttömyydestä on kannettu huolta.
Pitkäaikaistyöttömyys ei helpota
Huolestuttavaa on kuitenkin se, että pitkäaikaistyöttömiä on Suomessa todella paljon. Pitkäaikaistyötön on ihminen, joka on ollut työtön yli vuoden.
Ministeriö arvioi, että pitkäaikaistyöttömiä on ensi vuonna jo lähes 140 000. Vuonna 2015 heitä oli noin 109 000.
Pitkäaikaistyöttömien voi olla vaikea työllistyä, vaikka työpaikkoja tulisi lisää. Syy on usein se, että heidän koulutuksensa ja työkokemuksensa on alalta, jossa on vähän työtä tarjolla.
Tutkijat ovat myös huomanneet, että monen pitkäaikaistyöttömän työkyky on heikentynyt. Esimerkiksi erilaiset sairaudet, mielenterveysongelmat ja alkoholiongelmat voivat heikentää työkykyä.
Jos työkyky on heikentynyt, työllistyminen on vaikeaa. Kuntoutus tai muu tuki on tarpeen työkyvyn palauttamiseksi.
Lähde tem.fi