Lakkoon osallistuu useiden ammattiliittojen jäseniä. Suurimpia niistä ovat JHL, Teollisuusliitto ja PAM. JHL on Julkisten ja hyvinvointialojen liitto. PAM on Palvelualojen ammattiliitto.
Miksi hallitus helpottaa irtisanomisia?
Hallitus suunnittelee uutta lakia. Sen mukaan pienet yritykset voivat irtisanoa työntekijöitä helpommin kuin nykyään. Irtisanomisten helpotus koskee yrityksiä, joissa on alle 10 työntekijää.
Hallitus uskoo, että tällä tavalla yhä useampi saa töitä. Työnantaja uskaltaa palkata työntekijöitä, koska hän voi myös irtisanoa heitä helposti.
Miksi ammattiliitot vastustavat?
Ammattiliitot ovat ilmoittaneet, että lakko peruuntuu vain, jos hallitus peruu uuden lain. Ammattiliittojen mielestä työntekijöiden tasa-arvo vaarantuu. Pienten yritysten työntekijät joutuvat huonompaan asemaan kuin suurten yritysten työntekijät. Voi käydä niin, että työntekijät eivät uskalla puhua epäkohdista työpaikalla. He pelkäävät irtisanomista.
Miten lakko näkyy keskiviikkona?
Kaikki julkinen liikenne ei toimi normaalisti. Bussien, metrojunien ja raitiovaunujen vuoroja saattaa jäädä väliin. Joillakin työpaikoilla työpaikkaruokailu ja siivous eivät toimi.
Lähteet Yle, MTV3
harmi