Turussa voi asua ja herkutella vanhassa vankilassa

Teksti: Riia Lamminmäki
Kuva: Lehtikuva, Turun kaupunki
Uutinen julkaistu: 17.07.2021

Lähellä Turun keskustaa on korkea mäki, jonka päällä on monta isoa, kivistä rakennusta. Rakennuksissa oli ennen vankila, jossa pidettiin vaarallisia rikollisia. Vankilan nimi oli Kakola. Sanottiin, että vankilasta näkyivät Turun parhaat maisemat.

Nyt Kakolassa ei ole enää vankilaa, vaan vankilan rakennukset on muutettu tavallisten ihmisten asunnoiksi. Kakolan alueesta on tehty hieno asuinpaikka.

Kakolaan pääsee autolla, kävellen tai erikoisella hissillä. Hissin nimi on Funikulaari. Funikulaari on rinnehissi, joka kulkee kiskoja pitkin alhaalta ylös Kakolanmäelle. Funikulaari on kuin lasiseinäinen laatikko. Sieltä voi katsoa hyvin maisemia. Matkustaminen hissillä on esteetöntä ja ilmaista.

Funikulaari-hissi matkalla ylös mäelle.

Ylhäällä Kakolanmäellä on paljon asuntoja, mutta siellä on myös muita asioita. Kakolanmäellä voi käydä ravintolassa ja yöpyä hotellissa. Kakolan hotellissa voi nukkua tavallisessa huoneessa tai erikoisessa huoneessa. Erikoinen huone näyttää vangin huoneelta eli selliltä. Huone on hyvin pieni, ja siellä on rautainen kerrossänky.

Kakolan entiseen vankilaan on rakennettu mukavia asuntoja.

Mäellä on kahvila ja panimo

Kakolanmäellä on kahvila, leipomo ja myymälä, jossa myydään sisustustavaroita. Mäellä on myös panimo ja kahvipaahtimo. Panimossa tehdään olutta ja kahvipaahtimossa paahdetaan kahvipapuja erikoiskahviksi.

Kakolassa voi pitää hauskaa kavereiden kanssa ja pelata pakopeliä. Pakopelissä ryhmä ihmisiä ratkaisee tehtäviä ja yrittää päästä huoneesta ulos tunnin sisällä. Kakolan pakopelissä on vankilan tunnelmaa. Peli on vanhan vankimielisairaalan aidossa sellissä eli vankien asuinhuoneessa.

Ensimmäiset vangit tulivat Kakolaan vuonna 1862. Kakolan historiasta voi nähdä kuvia ja esineitä Kakolanmäen museossa. Se on tehty vankilanjohtajan vanhaan hevostalliin. Museo on avoinna kesällä.

Osa asioista on Kakolanmäellä vielä kesken. Tällä hetkellä mäelle rakennetaan kylpylää.  Tavoitteena on, että kaikki olisi valmista vuonna 2022.

Lähteet Turun Tienoo, kakola.fi

Kakolanmäki on yksi Turun seitsemästä kukkulasta. Turun keskusvankila eli Kakola oli mäellä vuoteen 2007 saakka.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)