Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistaminen eli sote-uudistus koki jälleen takaiskun. Eduskunnan perustuslakivaliokunta pitää hallituksen esitystä perustuslain vastaisena.
Valiokunnan mukaan kansalaisten pitää osallistua päätöksentekoon. Kuntien maksujen pitää jakautua tasaisemmin. Perustuslakivaliokunnalla on valta päättää, ovatko lakiesitykset perustuslain mukaisia.
Hallitus on tehnyt sote-uudistusta jo neljä vuotta. Poliitikot ja virkamiehet ovat luoneet erilaisia hallintomalleja. Harva on niitä ymmärtänyt.
Sote-uudistus on pakko tehdä. Kuntien rahat eivät enää riitä asukkaiden kunnolliseen hoitoon. Joissakin kunnissa asukkaat saavat hitaampaa ja huonompaa hoitoa, joissakin kunnissa parempaa ja nopeampaa.
Kuinka sosiaali- ja terveydenhuolto toimii uudistuksen jälkeen?
Silloin lääkärit, sairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät työskentelevät samassa yksikössä. Näin henkilö- kunta tuntee asiakkaansa paremmin. Ihmisten terveys- ongelmiin puututaan nopeasti tai niitä ehkäistään ennalta.
Miten se tehdään nykyistä halvemmalla?
Vaativat leikkaukset ja erikoislääkärien hoito keskittyvät muutamaan isoon sairaalaan. Tätä kallista hoitoa tarvitaan vähemmän, koska paikalliset terveysasemat toimivat paremmin. Rahaa säästyy, ja potilaat saavat parempaa hoitoa.
Puolueilla on nyt kova kiire muuttaa lakiesitystä. Eduskunta jää vaalitauolle maaliskuun puolivälissä.
Lähteet Helsingin Sanomat, Yle