Tanskan koronatilanne on hyvä, koska ihmiset ovat noudattaneet hyvin rajoituksia. Tanskassa ihmiset ovat ottaneet myös hyvin rokotuksia. Neljä viidestä yli 12-vuotiaasta on saanut kaksi koronarokotetta.
Rajoituksista luovuttiin asteittain. Esimerkiksi kasvomaskien käyttäminen lopetettiin Tanskassa jo viime kuussa.
Tanskassa todetaan edelleen koronatartuntoja. Vakavasti sairastuneita on kuitenkin niin vähän, ettei ihmisten toimintaa haluta enää rajoittaa.
Yökerhoissa ei tarvita enää rokotepassia
Tanskassa on ollut käytössä rokotepassi, jota näyttämällä on päässyt sisään yökerhoihin. Rokotepassilla on voinut todistaa, että on saanut koronarokotteen. Jatkossa yökerhoihin pääsee ilman rokotepassia.
Tanskalaiset iloitsevat rajoitusten päättymisestä
Tanskalaiset ovat juhlineet rajoitusten päättymistä. Ihmiset ovat juhlineet esimerkiksi yökerhoissa.
Tanskan pääkaupungissa Kööpenhaminassa järjestettiin suuri konsertti viime viikonloppuna. Loppuunmyydyssä konsertissa oli 50 000 katsojaa. Rajoitusten aikana näin suuria tapahtumia ei voitu järjestää.
Lähde Yle
