Venäjällä Petroskoin suomalaisessa päiväkodissa lapset ja opettajat järjestävät yhdessä suomalaisia juhlia. Heillä on konsertteja, ja he laulavat yhdessä suomalaisia lauluja.
Joka vuosi heillä on myös pikkujoulu ja sen jälkeen joulujuhla. Lapset tietävät tietenkin, kuka joulupukki on, ja he odottavat häntä joulujuhlaan.
Helmikuussa päiväkodissa on Kalevalan päivä. Lapsilla ja opettajilla on silloin kansallispuvut päällä. Kalevalan runoja luetaan ja lauletaan. Myös Kalevalan hahmo Väinämöinen tulee vieraaksi juhlaan.
Äitienpäivä on myös tärkeä juhla. Silloin äidit tulevat päiväkotiin vierailulle. Lapset askartelevat heille jotakin lahjaksi niin kuin suomalaisissakin päiväkodeissa. He pelaavat pelejä yhdessä ja tanssivat.
Vanhempien mukaan suomalainen päiväkoti auttaa lapsia tutustumaan hyvin Suomeen ja suomalaiseen kulttuuriin.
Jutun kirjoittaja Julia Mikhailova on kotoisin Petroskoista. Hän on kieliharjoittelussa Selkosanomissa.
