Eduskunnan perustuslakivaliokunta tulkitsee perustuslakia. Se huolehtii, että uudet lait ovat perustuslain mukaisia. Sote-uudistus tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista.
Hallituksen sote-esityksessä on ainakin kaksi asiaa, jotka ovat perustuslain vastaisia. Hallitus esitti, että maakuntien täytyy perustaa yhtiöitä eli yrityksiä, jotka järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut.
Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie sanoi, että hallituksen esitys ei turvaa sote-palveluja kaikille. Siksi se on perustuslain vastainen.
Valiokunta pitää myös sote-uudistuksen aikataulua liian nopeana. Terveydenhuoltoon saattaa tulla suuria ongelmia, jos nopeasta aikataulusta pidetään kiinni. Sote-uudistuksen on tarkoitus käynnistyä vuoden 2019 alussa.
Hallitus miettii nyt, miten sote-uudistus etenee.
Sote-uudistuksen yhteydessä Suomeen perustetaan maakuntia, joissa maakuntavaltuustot päättävät muiden muassa sosiaali- ja terveyspalveluista. Maakuntavaltuustojen valtuutetut valitaan maakuntavaaleissa tammikuussa vuonna 2018.
Maakuntavaalit saattavat siirtyä, jos sote-uudistuksen aikataulu muuttuu.
Lähde Yle