Sanastoa koronaviruksesta: Taudin vaikutus ihmisten elämään

Teksti: Ella Airaksinen ja Kaisa Kaatra
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.01.2021

Koko maailmassa leviää uusi koronavirus, joka aiheuttaa vakavan taudin joillekin ihmisille. Selkosanomat selittää yleisiä sanoja ja käsitteitä, jotka liittyvät koronavirukseen.

Kriisi

Kriisi on tilanne, johon emme voi täysin varautua. Kriisin aiheuttaa yllättävä tapahtuma tai uusi tilanne, esimerkiksi sairaudet, luonnonkatastrofit, sodat, ero tai läheisen ihmisen kuolema.

Kriisin aikana elämä on vaikeaa. Elämä muuttuu ja täytyy toimia eri tavalla kuin aiemmin. Myöhemmin kriisi helpottaa ja yleensä loppuu.

Poikkeustilanne ja rajoitukset

Poikkeustilanteen aikana elämä on erilaista kuin normaalisti. Koronakriisi on aiheuttanut poikkeustilanteen koko maailmaan.

Poikkeustilanteeseen liittyy monenlaisia rajoituksia. Poikkeustilanteen aikana ei saa esimerkiksi kokoontua suuriin joukkoihin, joissa ei pysty pitämään turvavälejä. Joissakin maissa voi olla ulkonaliikkumiskielto eli ulos ei saa mennä.

Rajoitusten tavoite on vähentää koronaviruksen leviämistä. Rajoituksia puretaan, kun tauti leviää vähemmän.

Riskiryhmä

Riskiryhmään kuuluu ihmisiä, joilla on suurempi riski sairastua vakavasti.

Vakavan koronavirustaudin riskiryhmään kuuluvat yli 70-vuotiaat ihmiset. Riskiryhmään kuuluu myös ihmisiä, joilla on jo ennestään jokin sairaus. Koronavirustauti on vaarallinen erityisesti henkilöille, joiden sairaus heikentää keuhkojen tai sydämen toimintaa. Koronavirustauti on vaarallinen myös henkilöille, joiden sairaus heikentää elimistön vastustuskykyä.

Jos kuulut riskiryhmään, katso tästä lisää ohjeita THL:n sivuilta.

Lue myös muut sanaselitykset koronaviruksesta:

Juttua on muokattu 1.6.2020. Juttuun on lisätty seuraavat asiat: Rajoitusten tavoite on vähentää koronaviruksen leviämistä. Rajoituksia aletaan purkaa, kun tauti leviää vähemmän. Suomessa ravintolat ja kahvilat aukeavat 1. kesäkuuta. Ihmiset voivat taas kokoontua ryhmiin, joissa on alle 50 ihmistä.

Juttua on muokattu 19.8.2020: Lausetta Emme saa esimerkiksi kyläillä tai kokoontua suuriin joukkoihin on muutettu: Emme saa esimerkiksi kokoontua suuriin joukkoihin, joissa ei pysty pitämään turvavälejä. Juttuun on lisätty seuraava kohta: 1. elokuuta alkaen ihmiset voivat kokoontua suuriin joukkoihin. Jutusta on poistettu seuraava kohta: Jos kuulut riskiryhmään, sinun kannattaa olla varovainen ja pysyä kotona. Voit ulkoilla, mutta pysy kaukana muista ihmisistä.

Juttua on muokattu 7.7.2021: Muokattu tai poistettu seuraavaa kohtaa: Ravintolat ja kahvilat ovat kiinni. Joissakin maissa on ulkonaliikkumiskielto eli ulos ei saa mennä. Rajoitusten tavoite on vähentää koronaviruksen leviämistä. Rajoituksia aletaan purkaa, kun tauti leviää vähemmän. Suomessa ravintolat ja kahvilat aukeavat 1. kesäkuuta. Ihmiset voivat taas kokoontua ryhmiin, joissa on alle 50 ihmistä. 1. elokuuta alkaen ihmiset voivat kokoontua suuriin joukkoihin.

Yksi kommentti artikkeliin ”Sanastoa koronaviruksesta: Taudin vaikutus ihmisten elämään”

  1. Kriisiä esiintyy muun muassa tulvissa, sairauksissa ja luonnonkatastrofeissa, ja kohtaamme muutama talouskriisi

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)