Chuck Berry nousi maineeseen jo 1950-luvulla. Berryä pidetään rockmusiikin keksijänä. Berryn tunnetuimpia kappaleita ovat Johnny B. Goode, Rock and Roll Music ja Roll Over Beethoven.
Berry kuuluu maailman tunnetuimpien rocklegendojen joukkoon. Hän toimi esikuvana esimerkiksi The Beatlesille ja The Rolling Stonesille. Berryn kitaransoitto teki suuren vaikutuksen esimerkiksi Eric Claptoniin, Keith Richardsiin ja Bruce Springsteeniin. Beatlesin John Lennonin mukaan Chuck Berry oli rockin toinen nimi.
Chuck Berryn tavaramerkkejä olivat hänen kitaransoittonsa, nokkelat sanoituksensa ja lavaliikehdintänsä. Berryn lavaliikehdintää kutsutaan ankkakävelyksi.
