Putin ja Trump tapasivat Helsingissä, thaimaalaiset pojat pelastettiin luolasta ja Ranska voitti jalkapallon MM-kultaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 31.07.2018

Heinäkuu päättyy tänään. Seuraavassa lyhyt katsaus tämän vuoden heinäkuun suurimpiin uutistapahtumiin.

Tapahtui heinäkuussa:

Putin ja Trump vierailivat Suomessa

Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trump tapasivat Helsingissä heinäkuun puolivälissä. Presidentit keskustelivat Presidentinlinnassa. Tapaaminen oli historiallinen. Donald Trumpin mukana oli hänen puolisonsa Melania Trump. Viearailua isännöivät tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio.

Jalkapallopojat pelastettiin luolasta

Heinäkuun hyvä uutinen oli 12 nuoren jalkapalloilijan pelastuminen Thaimaassa. 12 jalkapallonuorta pelastettiin luolasta, johon he jäivät ansaan. Pojat olivat Tham Luangin luolastossa yli kaksi viikkoa. Mukana oli myös poikien valmentaja. Tham Luang sijaitsee Pohjois-Thaimaassa lähellä Chiang Maita. Pojat eivät päässeet ulos, koska sadevesi täytti luolan sisäänkäynnin. Suomalainen sukelluskouluttaja Mikko Paasi meni syvälle luolaan hakemaan poikia. Viimeiset pojat saatiin pelastettua 10. heinäkuuta.

Pelastetut jalkapallopojat kuvattiin 25. heinäkuuta Wat Phra That Doi Tungin temppelissä lähellä Chiang Raita. Pojat osallistuivat temppelissä buddhalaiseen seremoniaan.

Ranska voitti jalkapallon MM-kisat

Ranska voitti jalkapallon maailmanmestaruuden. Ranska voitti MM-kisojen loppuottelussa Kroatian 4–2. Loppuottelu pelattiin 15. heinäkuuta. MM-pronssia sai Belgia, Englanti oli kiosjen neljäs. Jalkpallon MM-kisat järjestettiin Venäjällä. Seuraavat jalkapallon MM-kisat järjestetään Qatarissa vuonna 2022.

Ranskalaiset juhlivat kuuluisalla Champs-Elyséen kadulla Pariisissa 16. heinäkuuta. Ranskan jalkapallon maajoukkue saapui silloin kotimaahan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)