Keskiviikkoisin Helsingin Hesperian puistoon kokoontuu yllättävän suuri määrä ihmisiä. Nuoret urheilijat, äidit ja mummot tulevat viettämään tunnin ohjatussa jumpassa.
Itse kävin kokeilemassa, miltä jumppa raikkaassa ilmassa tuntuu. Liikunta aloitetaan lämmittelemällä lihaksia. Sitten aloitetaan askeleet musiikin tahtiin.
Ryhmässä on mukava ilmapiiri.Liikunta tekee hyvää keholle ja mielelle. Syke nousee ja hiki tulee. Silti liikkeet eivät ole kovin vaikeita, joten jumppa sopii hyvin kaikille.
– Tämä on todella suosittu tapahtuma. On kiva nähdä, että jumppaan osallistuu eri-ikäisiä ihmisiä, liikunnanohjaaja Riitta Ahlsten sanoo.
– Olen osallistunut näihin jo 20 vuotta. Puistojumppa on sosiaalinen tapahtuma, jossa voi tutustua uusiin ihmisiin, 45-vuotias Miia kertoo. Hän myös sanoo, että kuntoilu on hyväksi terveydelle, koska se alentaa verenpainetta.
– Meillä puistojumppa on kaikille ilmaista. Ohjelma muuttuu joka viikko. Jokainen ohjaaja tekee oman jumppaohjelman, ohjaaja Ahlsten selittää.
Lopuksi pitää muistaa venytellä. Muuten lihakset tulevat seuraavana päivänä kipeäksi. Jumpan jälkeen ihmiset taputtavat ja kiittävät ohjaajaa mukavasta treenistä.
Liikkuminen yhdessä tuo paljon iloa. Puistojumppa ei ole vain liikuntaa, vaan tarkoituksena on myös pitää hauskaa.
