Suomi ottaa vastaan 25 pakolaislasta kesäkuussa ja saman verran heinäkuussa. Lapset tulevat Kreikan pakolaisleireiltä. Monet lapset ovat orpoja, eli heillä ei ole vanhempia.
Jokaiselle lapselle tehdään terveystarkastus ja koronatesti. He ovat kaksi viikkoa karanteenissa.
Suomi ottaa tänä vuonna vastaan 175 turvapaikanhakijaa Välimeren pakolaisleireiltä. Kreikan leirien lisäksi ihmisiä voidaan tuoda Kyproksen, Maltan ja Italian pakolaisleireiltä
Etusijalla ovat orvot lapset ja yksinhuoltajat lastensa kanssa. Lapset ovat lähtöisin Syyriasta ja Afganistanista. Näissä maissa ei ole turvallista asua.
Kreikan pakolaisleirit ovat täynnä. Kreikassa oli viime vuoden lopussa 5 300 yksin matkustavaa alaikäistä turvapaikanhakijaa.
Lähteet STT, HS, Yle
onneksi pääsevät turvaan kun ei kerran maassa ole turvallista asua olen iloinen uusista tulokkaista