Ruokailujen välin pitäisi olla alle 4 tai 5 tuntia.
– Se tarkoittaa syömistä 4–5 kertaa päivässä, ravitsemusterapeutti Eija Ruuskanen kertoo.
Jotkut tarvitsevat syömistä jo kolmen tunnin välein. Toisista tuntuu hyvältä, vaikka väli olisi neljä tai viisi tuntia. Koska ihmiset ovat erilaisia, jokaisen pitäisi löytää juuri itselle sopivat ruoka-ajat.
Päivän aikana syödään tavallisesti aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. Lisäksi voi syödä 1–2 välipalaa.
Välipalaksi sopii esimerkiksi hedelmä, voileipä tai sellainen välipalakeksi, jolla on Sydänmerkki.
Mistä sitten tietää, syökö liian harvoin? – Jos aterialla on niin kova nälkä, että tulee syötyä liikaa, syömisten väli on liian pitkä. On ähky olo ja väsyttää, Eija Ruuskanen kertoo.
Myös makeanhimo ja jatkuva napostelu ovat merkkejä siitä, että ihminen syö liian harvoin. Säännöllinen ateriarytmi vähentää napostelua ja makeanhimoa.
Säännöllisestä ateriarytmistä on monenlaista hyötyä. Ihminen jaksaa paremmin, kun hän syö tarpeeksi usein. Silloin hän saa ruoasta tasaisesti energiaa. Tämä estää ahmimista, koska nälkä ei kasva liikaa.
Säännöllinen syöminen pitää olon hyvänä, ja mieli ja keho pysyvät virkeinä.
Tarkista ateriarytmisi Ateriarytmi ei muutu säännölliseksi itsestään.
– Säännöllisen ateriarytmin tekeminen vaatii keskittymistä ja suunnittelua, ravitsemusterapeutti Eija Ruuskanen muistuttaa.
– Mieti, mitkä ovat sinulle sopivat ruoka-ajat ja suunnittele, miten ne järjestät. Oikeaan ateriarytmiin voi edetä pieni tavoite kerrallaan.
– Aloita vaikka siitä, että asetat itsellesi kaksi ruoka-aikaa, joita noudatat joka päivä. Kun se onnistuu, voit lisätä päivääsi kolmannen ruoka-ajan.
Aamiainen olisi hyvä syödä joka päivä, koska se auttaa pysymään oikeassa rytmissä loppupäivän ajan.
Joidenkin ihmisten on vaikea muistaa, milloin pitää syödä. Silloin voi laittaa kännykän soimaan, kun on aika syödä ateria tai välipala.
Joskus tulee päiviä, jolloin ei voi noudattaa tavallisia ruoka-aikoja.
– Ota silloin mukaan sellaiset eväät, jotka pitävät nälkää, ja syö ne sopivassa kohdassa, Eija Ruuskanen neuvoo.
Jos töissä on vaikea noudattaa itselle sopivaa ateriarytmiä, noudata sitä kuitenkin kotona.
Katso myös video säännöllisistä ruoka-ajoista.
https://www.youtube.com/watch?v=loTzTDhOOjw
olensammaamialätä 4-5 kerran pitää syödä terveruoka ja syötosi hyvin
ehdottomasti
Joo olen samaa mieltä
olen samaa mieltä että kannattaa syödä usein ja vähän,ei kannatta ahmia koska sitten tulee paha olo. Yritän itse myös syödä ateriarytmin mukaan ettei tulisi syötyä nii paljon kerralla.
Mun mielestä kannattaa syödä säänollisti