Mielenosoituksia maahanmuuttoa vastaan Saksassa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.09.2018

Chemnitzissä Saksassa on ollut suuria mielenosoituksia viime viikkoina. Mielenosoittajat vastustavat maahanmuuttoa.

Mielenosoitukset alkoivat Chemnitzissä Saksassa elokuun viimeisellä viikolla. Poliisi pidätti silloin irakilaisen ja syyrialaisen miehen. Poliisi epäilee, että he olivat surmanneet saksalaisen miehen.

Sen jälkeen noin 6 000 ihmistä osallistui mielenosoitukseen, joka vastusti maahanmuuttajia. Osa mielenosoittajista heitti pulloja ja kiviä kohti poliiseja. He myös pahoinpitelivät ulkomaalaisia kadulla.

Mielenosoitukset maahanmuuttajia vastaan jatkuivat viime viikonloppuna Chemnitzissä. Niihin osallistui 4 500 ihmistä. Tällä kertaa myös maahanmuuton kannattajat osoittivat mieltään. Heitä oli 3 500. Näiden kahden ryhmän välille syntyi tappeluita. 18 ihmistä loukkaantui.

Tämän viikon maanantaina Chemnitzissä järjestettiin vielä suuri konsertti rasismia vastaan. Se sujui rauhallisesti. Konserttiin osallistui yli 50 000 ihmistä. Rasismi tarkoittaa sitä, että jotain ihmisryhmää syrjitään esimerkiksi uskonnon tai ihonvärin perusteella.

Chemnitz sijaitsee Saksan itäosassa. Siellä ei ole paljon maahanmuuttajia. Mutta siellä on paljon työttömiä ja ihmisiä, jotka kannattavat äärioikeiston puolueita. Monet heistä tuntevat epäluuloja ulkomaalaisia kohtaan.

Lähteet STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)