Lotvosen Jussin pitkä matka Rioon

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Selkosanomat
Uutinen julkaistu: 30.03.2016

Jussi Lotvosen usko ei loppunut edes sinä päivänä, kun jalasta löytyi syöpä. Positiivinen mies on parantunut ja tavoitteet ovat kovat.

34-vuotias Jussi Lotvonen harjoittelee täysillä. Lotvosen tavoitteena on, että hän seisoo muiden triahtlonistien joukossa, kun kilpailu alkaa Riossa. Mutta miksi Lotvonen kilpailee paralympialaisissa? Kovakuntoinen ja terveen oloinen mies.

Lotvonen pelasi jääkiekkoa, kunnes hänen kantapäänsä alkoi vaivata. Leikkauksessa paljastui pahanlaatuinen syöpä. Jalka amputoitiin säärestä alaspäin. Elämä muuttui. Jussi oli 25-vuotias.

Tiukkaa harjoittelua Lotvonen harjoittelee peruskuntokaudellaan kaksi kovaa viikkoa, jonka jälkeen on vuorossa kevyempi viikko. Kovalla viikolla harjoituksia on 20–25 tuntia, kahdesta neljään harjoitukseen päivässä. Kevyellä viikolla harjoitusmäärä puolittuu. Kerran kolmessa viikossa on yksi vapaapäivä.

– Herätyskello soi maanantaista lauantaihin aamukuudelta. Seitsemältä hyppään uima-altaaseen. Työt aloitan 8.30. Iltaisin juoksen tai pyöräilen.

– Olen puolet vuodesta töissä, puolet harjoittelen. Perhe-elämä menee aika lailla triathlonin ehdoilla. Lotvosen perheeseen kuuluvat puoliso Terja ja kaksi lasta, Eetu sekä Ella.

Lotvonen uskoo, että hänellä on vielä muutama vuosi aikaa urheilla huipulla.

– Aina vain nuoremmat nousevat huipulle. Kestävyysurheilussa voi kuitenkin pärjätä vielä nelikymppisenä. Maailmalla vammaisurheilun huiput harjoittelevat täysipäiväisesti, Suomessa on pakko käydä töissä.

– Kesällä selviää, pääsenkö Rioon. Nyt on paljon kansainvälisiä kisoja ja leirityksiä. Rion paikasta kilpailee 100 urheilijaa, joista 10 pääsee mukaan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)