Meilutytėstä tuli yhdessä yössä supertähti, kun hän voitti Lontoon olympialaisissa kultamitalin vuonna 2012. 100 metrin rintauinnin olympiavoiton jälkeen hän on ehtinyt voittaa peräti kolme maailmanmestaruutta ja kaksi MM-hopeamitalia.
Meilutytė asuu ja harjoittelee nykyisin Kaakkois-Englannin Plymouthissa. Hän muutti Englantiin vuonna 2010.
– Liettuassa en olisi pystynyt toteuttamaan unelmaani. Olen siitä surullinen, uimari sanoi Ylen haastattelussa.
Meilutytėn elämä ei ole ollut helppo. Hänen äitinsä Ingrida kuoli, kun tytär oli vasta neljävuotias. Saulius-isä työskenteli ulkomailla. Rūtan isovanhemmat kasvattivat hänet.
Rūta lähettää edelleen osan ansioistaan kotimaahansa isoäidilleen ja veljiensä koulunkäynnin rahoittamiseksi.

hyvää olet paras älä luovuta koita uudestaa älä luovuta koskan ! kannustan sinua olet cool j maailman paras uimari