Suomalaiset eivät hyväksy alkoholin ja autoilun yhdistämistä. Silti 17 prosenttia tunnustaa, että on ajanut joskus pienessä maistissa. Noin puolet on autoillut humalassa. Tämä selviää Liikenneturvan kyselystä.
Poliisin mukaan suurimman ongelman auton ratissa aiheuttavat päihdeongelmaiset ihmiset. He tarttuvat rattiin humalassa toistuvasti. Toinen ryhmä, joka aiheuttaa paljon ongelmia, on nuoriso.
Poliisin tietoon tulleiden rattijuopumustapausten määrä on laskenut huomattavasti viimeisten kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2006 tapauksia oli 27 000, viime vuonna enää 17 000.
Suomessa rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea. Törkeän rattijuopumuksen raja on 1,2 promillea.
Lähteet Liikenneturva, HS
