Hän käytti aseenaan suurta veistä eli sapelia. Tekijällä oli mukanaan myös ampuma-ase. Verityö tapahtui Savon Ammattiopiston tiloissa kauppakeskus Hermanissa.
Yksi ihminen kuoli ja 10 loukkaantui. Iskussa menehtyi ukrainalainen nuori nainen, joka opiskeli Suomessa. Hän asui puolisonsa kanssa Kuopiossa. Kaksi ihmistä loukkaantui vakavasti. Myös tekijä loukkaantui vakavasti. Poliisi käytti tekijän kiinniotossa ampuma-asetta.
Pohjois-Savon käräjäoikeus on vangitsi viime viikolla kouluhyökkäyksen epäillyn. Häntä syytetään murhasta ja yhdeksästä murhan yrityksestä. Epäilty on 25-vuotias Joel Otto Aukusti Marin. Hyökkääjä on opiston oppilas. Koululuokassa oli hänen opiskelukavereitaan. Hän on syntyperäinen Suomen kansalainen.
Poliisin mukaan tekijä toimi yksin. Teon syy eli motiivi ei ole tiedossa. Keskusrikospoliisi KRP arvioi, että kyseessä ei ole terrori-isku.
Lähteet Savon Sanomat, STT, Yle